O tym jak w Polsce Małe Średnie Przedsiębiorstwa wdrażają w swoje systemy operacyjne Sztuczną Inteligencję – opowiada Beata Drzazga – współorganizator technologicznych konferencji w Dolinie Krzemowej, polska wizjoner i przedsiębiorca.
Jakie widzi pani korzyści w stosowaniu Sztucznej Inteligencji w biznesie MŚP i czy szczególnie te małe przedsiębiorstwa implementują jej rozwiązania?
Wiele czasu spędzam w USA, gdzie Sztuczna Inteligencja jest dziś wykorzystywana bez względu na wielkość firm, bo tam oczywistym jest, że niesie za sobą wiele korzyści w każdej branży i w każdym przedsiębiorstwie. Już nie tylko korporacje, czy wieloosobowe firmy ją implementują, ale również coraz więcej średnich, a nawet małych przedsiębiorstw. Trend ten obserwuje także w Polsce. Przedsiębiorcy widzą, że AI umożliwia automatyzację wielu rutynowych zadań, co zwiększa produktywność i pozwala pracownikom skupić się na bardziej kreatywnych zadaniach. Dzięki AI firmy mogą dostarczać spersonalizowane treści i usługi, co zwiększa zaangażowanie ich klientów i lojalność. Najprostszym tego przykładem jest wykorzystanie chatbotów do obsługi klienta. Małe firmy mogą wdrożyć chatboty na swojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych, co pozwala na szybką odpowiedź na pytania klientów i obsługę nawet w godzinach nocnych. To nie tylko zwiększa efektywność, ale także podnosi jakość obsługi klienta, a dodatkowo minimalizuje koszt zatrudniania osób w systemie 24/7. Optymalizacja procesów produkcyjnych to jedno z wielu zastosowań sztucznej inteligencji w sektorze produkcyjnym. Dzięki AI, firmy mogą zwiększyć efektywność i zmniejszyć koszty produkcji. AI może pomóc w prognozowaniu popytu, optymalizacji produkcji i zarządzaniu zapasami, a także w poprawie kontroli jakości dzięki analizie danych.AI może również pomóc w doskonałej analizie danych, która przekłada się na np. lepsze zrozumienie klientów i rynku. Również rynek zdrowia staje się coraz bardziej dostępny i przyjazny właśnie dzięki procesom automatyzacji Sztucznej Inteligencji, choć tu są obszary, których nie zastąpi najbardziej innowacyjna technologicznie AI np. pracy empatycznej pielęgniarki.
Jakie widzi pani wyzwania związane z wdrażaniem AI w MŚP? Jakie są główne zagrożenia?
Tak jak we wszystkim co nowe, istnieją pewne wyzwania. Przede wszystkim, koszty wdrożenia mogą być znaczące, zbyt wygórowane dla MŚP. Ponadto problem może stanowić, brak wiedzy i dostępu do odpowiednich zasobów ludzkich. Managerowie zdają sobie sprawę, że muszą również zadbać o zabezpieczenie danych, które AI zbiera i analizuje. Zawsze istnieje ryzyko naruszenia prywatności klientów i wycieku danych, co może prowadzić do utraty zaufania i konsekwencji prawnych Widzi się też obawę ryzyka uzależnienia się od technologii. Co w chwili awarii lub problemów technicznych może być problematyczne. AI oraz konkurencja na rynku to kolejne wyzwania – rywalizacja w dziedzinie AI wciąż rośnie, a większe firmy mogą mieć przewagę w dostępie do zaawansowanych technologii. Moja rada dla MŚP to staranne rozważenie, czy i jak korzyści przewyższają ryzyko. Dostosowanie strategii korzystania ze Sztucznej Inteligencji do swoich możliwości i potrzeb. Warto także inwestować w szkolenie pracowników, aby lepiej wykorzystywać technologię. W miarę jak AI ewoluuje, małe i średnie przedsiębiorstwa, które potrafią ją dobrze – inteligentnie – wykorzystać, mogą zdobyć przewagę na rynku i osiągnąć sukces.
Źródło: Businessman.pl